Artikel geschikt voor desktop! Download de PDF voor mobiel hier.
De ASTERIG methode
De ASTERIG methode: ASTERIG®. Beoordelingsinstrument om het risicopotentieel van kansspelen te meten en te evalueren (letterlijk: Asessment Tool to Measure and Evaluate the Risk Potential of Gambling Products)
Gokken is een populair tijdverdrijf dat veel volwassenen vreugde en amusement brengt. Het brengt echter ook het risico met zich mee om problematisch gokgedrag te ontwikkelen. De mate van risico kan, althans gedeeltelijk, afhangen van de kenmerken van het kansspel.
ASTERIG® meet de mogelijke dimensies van het risicopotentieel van kansspelen op basis van numerieke scores. Hiermee kan een vergelijking worden gemaakt tussen het verslavingspotentieel van verschillende kansspelen. Bovendien laat de tool zien waar het specifieke risicopotentieel van elk specifiek kansspel ligt.
Een indicatie van de indeling van het risicopotentieel van kansspelproducten zou bijvoorbeeld op vouchers in goklocaties of in het computerscherm kunnen worden geplaatst wanneer een online casino spel wordt gestart. Een mededeling die het risicopotentieel laat zien bij het starten van een kansspel, kan spelers helpen het mogelijke risico om verslaafd te raken te evalueren. Bovendien zouden spelers het risicopotentieel van verschillende kansspelen kunnen beoordelen en hun risicopotentieel met elkaar kunnen vergelijken.
Online casino’s dienen een risico-analyse te doen van de producten die ze aanbieden. Dit zie je terug in de sectie verantwoord spelen van de legale online casino’s. Veel casino’s maken gebruik van voornoemde Asterig methode.
Wij namen de Asterig evaluatie onder de loep en zien nogal wat tekortkomingen bij toepassingen voor online casino’s. Hierdoor is een vergelijking tussen de diverse kansspelen welke online casino’s aanbieden nauwelijks mogelijk.
De Asterig methode
De volgende onderdelen spelen in deze de analyse een rol:
Gebeurtenis frequentie
hier wordt gekeken naar de tijd tussen de inzetmomenten. Bij een online slot is dit tussen de 0,5 en de 3 seconden. Een roulettespel kan tot 30 seconden duren en een online bingo spel kan zelfs tot 5 minuten duren. Tot slot sportweddenschappen hebben meestal een inzetfrequentie van 1 dag tot 1 week (je kan 1x of 2x per week op je favoriete voetbalteam inzetten).
De Asterig beoordeling van frequentie is als volgt:
>6 dagen |
24 uur – 6 dagen | 1 uur – 24 uur | 10 min – 1 uur | 3 min – 10 min | 1 min – 3 min | 15 sec – 1 min | 5 sec – 15 sec |
< 5 sec |
|
Score |
0 |
1,25 | 2,5 | 3,75 | 5 | 6,25 | 7,5 | 8,75 |
10 |
- Een roulette scoort dus op dit onderdeel een 7,5.
- Bingo scoort op dit onderdeel een 5.
- Online slots scoren een 10.
- Sportsbetting scoort 1,25.
Interval van uitbetaling
deze factor gaat over de snelheid waarmee je over je geld kan beschikken. Bij online casino’s is dit in nagenoeg alle gevallen per direct. We gaan hierbij uit van de snelheid waarmee een speler over zijn gewonnen gelden kan beschikken om deze opnieuw in te kunnen zetten. Uiteraard kan er enige tijd overheen gaan als de speler besluit om zijn tegoed bij het online casino naar zijn gevalideerde bankrekening over te laten boeken.
>6 dagen |
24 uur – 6 dagen | 1 uur – 24 uur | 10 min – 1 uur | 3 min – 10 min | 1 min – 3 min | 15 sec – 1 min | 5 sec – 15 sec |
< 5 sec |
|
Score |
0 | 1,25 | 2,5 | 3,75 | 5 | 6,25 | 7,5 | 8,75 |
10 |
De score op deze factor is dus altijd 10 bij een online casino. Hiermee heeft deze factor dus geen onderscheidend vermogen tussen de diverse vormen van kansspelen die geëvalueerd worden.
Jackpot
De hoogte van de jackpot is ook bepalend voor de verslavingsgevoeligheid van gokspellen.
|
geen | €0-€100 | €100-€1.000 | €1.000-€10.000 | €10.000-€50.000 | €50.000-€100.000 | €100.000-€1.000.000 |
>€1.000.000 |
Score |
0 |
1,25 | 2,5 | 4 | 6 | 7,5 | 8,75 |
10 |
Veel spellen hebben een jackpot (al dan niet progressief), die je een extra, vaak random, mogelijkheid biedt om een zgn. “life-changing” bedrag te winnen. De kans om de jackpot te winnen is vaak gerelateerd aan de inzet waarop je speelt.
Continuïteit van spelen
Deze factor kijkt hoe lang men aaneengesloten kan spelen. Bij online casino slots is dat vaak onbeperkt. Bij sportweddenschappen is het afhankelijk van het aanbod evenals bijvoorbeeld bij live pokertoernooien. Nagenoeg alle inzetmogelijkheden welke het online casino aanbiedt scoren hier dus maximaal.
<5 min |
5 min – 30 min | 30 min – 1 uur | 1 uur – 3 uur |
>3 uur |
|
Score |
0 |
2,5 | 5 | 7,5 |
10 |
Winstkans
De Asterig beoordeling van winstkansen is als volgt:
0% |
0%-0,1% | 0,1%-0,5% | 0,5%-1% | 1%-5% | 5%-10% | 10%-25% |
>25% |
|
Score |
0 |
1,25 | 2,5 | 4 | 6 | 7,5 | 8,75 |
10 |
Het feit dat online casino spellen (we laten de landbased casino spellen even buiten beschouwing, maar deze hebben ook wettelijk allemaal een minimale uitbetaling van 60%) gemiddeld 90% of meer uitbetalen, maakt dit criterium overbodig / onzinnig. Immers welke analyse we er ook op loslaten, ieder online casino spel zal een uitbetaling hoger dan 25% hebben. De score op deze factor zal dus altijd 10 bedragen. Zelfs bij sportsbetting is de kans om te winnen >25%. Er zijn immers meestal 2 of 3 mogelijke uitkomsten bij veel events: winst, (gelijkspel) en verlies.
Beschikbaarheid/toegankelijkheid
Voor de beschikbaarheid / toegankelijkheid hebben we een identieke situatie. Online casino spellen zijn altijd en overal beschikbaar (waar internetverbinding is).
De Astrig beoordeling van beschikbaarheid is als volgt
>100km | 25km-100km | 10km-25km | 1km-10km | <1km | overal | |
Score |
0 | 2,5 | 4 | 6 | 7,5 |
10 |
Ieder online casino (spel) is altijd en overal beschikbaar. De score op deze factor zal dus ook altijd 10 bedragen. Het voegt dus niets toe – levert geen onderscheidende waarde op.
Meerdere spel-/inzet mogelijkheden
bij deze factor wordt gekeken of je meerdere spel- of inzetmogelijkheden hebt. Denk aan inzetten op roulettenummers, gelijktijdig met de keuze voor rood of zwart. Denk bij online slots aan een Superstake™ of andere side-bet die de winstkansen verhoogt. Tot slot kan je bij sportweddenschappen vaak meerdere resultaten met elkaar combineren, waardoor de kans verlaagt, maar de potentiële win verhoogt.
|
Enkelvoudige kans en inzet | Meervoudige kans- OF inzetmogelijkheden |
Meervoudige kans- EN inzetmogelijkheden |
Score |
0 |
5 |
10 |
Variabel inzetbedrag
bij deze factor wordt bekeken of je inzet fixed is, of dat deze zelf gekozen kan worden, al dan niet met een maximum.
Vast inzetbedrag |
Variabel inzetbedrag met limiet |
Variabele inzet zonder limiet |
|
Score |
0 | 5 |
10 |
De meeste casino’s hanteren een maximum bij de spellen die ze aanbieden. De keuze voor dat maximum is echter aan het casino zelf. Wettelijk zijn er geen maximale inzetten bepaald. Zo ook voor sportweddenschappen, vaak heeft het casino zelf een limiet ingesteld van maximale inzet, of het maximaal behaalbare winstbedrag.
Productontwerp
hierbij wordt gekeken in hoeverre de aanbieder (producent) effecten gebruikt om een product er aantrekkelijker te laten uitzien. Denk aan beeld- en/of geluidseffecten.
Geen |
Beeld- of geluidseffecten |
Beeld- en geluidseffecten |
|
Score |
0 | 5 |
10 |
Bij sportweddenschappen betreft het meestal een statische vlakke presentatie. Enigszins gesmukt kunnen er nog afbeeldingen van teams / sporters getoond worden. De score is meestal een 0 of een 5 in dit geval. Bij online slots en roulette, spelen beeld en geluid een rol. Winanimaties worden voorzien van opzwepende sounds en bij roulette hoor je het kogeltje over de vakjes rollen en worden er modellen ingezet als croupier.
Bijna winst
Bijna winst, ook wel near-win genaamd, wordt m.n. ingezet bij online slots. Stopt op rol 1 en 2 een BAR symbool, dan komt het regelmatig voor dat op rol 3 het BAR symbool net onder de winlijn landt. Vraag hierbij is dan of de producent dat opzettelijk doet, of dat dit random bepaald is. Bij sportweddenschappen ligt dit iets anders. Als er in blessuretijd nog gescoord wordt, dan is dat ook een near-win, maar buiten de invloedssfeer van het casino of de sportsbookaanbieder.
Geen near win | Near wins, maar random | Near wins gestuurd. | |
Score | 0 | 5 | 10 |
Bij roulette zien we ook near-wins optreden. Het balletje kan net naast het nummer vallen waar de speler op ingezet heeft, maar ook dit is buiten de invloedssfeer van de aanbieder.
Weging van de 10 factoren
De uitslag van de 10 factoren, vermenigvuldigd met de scores, worden vervolgens in een tabel opgenomen. Hierin wordt nogmaals een waarde aan alle factoren gehangen (wat dus ook al in de score verwerkt had kunnen worden, dan was deze tussenstap niet nodig geweest).
We zien dan een ranking terug van het belang van alle factoren. Deze is als volgt, waarbij we vaste scores hebben ingevuld voor de factoren die n.a.v. onze motivatie altijd maximaal zijn:
Weging | Factor | Vaste score | Totaal |
8 | – Tijd tussen inzet
– Spelduur |
||
7 | – Beschikbaarheid |
10 |
70 |
6 | – Terugverdientijd
– Winstkans – Meerdere speel en inzetmogelijkheden – Eigen keuze inzet – Near win |
10 10 |
60 60 |
5 | – Jackpot(s) | ||
4 | – Productontwerp | ||
130 |
We zien dus dat alle online casino aanbod al minimaal 130 scoort. De categorieën die Asterig hanteert zijn onderstaand:
Resultaat |
Risico |
1-124 |
Zeer laag |
125-248 |
Laag |
249-372 |
Gemiddeld |
373-496 |
Hoog |
497-620 |
Zeer hoog |
Met bovengenoemde minimale score op 3 onderdelen van altijd 130, is het al onmogelijk om een productcategorie als risico met zeer laag te bestempelen. Het onderscheid tussen het divers productaanbod wordt hierdoor genivelleerd.
Resumé
We hebben dus al 3 factoren die altijd de maximale score halen. Dit resulteert erin dat er weinig onderscheid te maken is tussen de diverse spellen en alle spellen neigen naar de kwalificatie: hoog risico potentieel.
Het feit dat online spelers er nu eenmaal voor kiezen om een casino te bezoeken en spellen te spelen moeten we erkennen. Dat veel spelaanbod veel overeenkomsten heeft, idem. Het zou beter zijn om een aantal andere criteria te hanteren om het onderscheid tussen de diverse spellen te benadrukken.
Wij zien bijvoorbeeld een veel groter risico op verslaving en problematisch gokken bij online casino spellen die een bonus buy functie aanbieden. Diverse casino’s hebben hiervoor zelfs een aparte sectie ingericht.
Bonus Buy
Het sappigste van elke gokkast is zonder twijfel de bonusronde. De traditionele manier om bonusrondes te activeren is door te wachten tot een bepaalde combinatie op de rollen landt. Maar tegenwoordig bieden steeds meer games een kortere weg.
Spelers van online slots worden verwend met keuzes. Ze worden enthousiast worden van gekke functies en willen deze het liefst snel activeren. Voor hen is wachten een uitdaging die ontmoedigend kan zijn; een kortere weg lijkt een geweldig alternatief.
De introductie van de bonus buy optie is een belangrijke mijlpaal in de evolutie slots. Tegenwoordig biedt een groot deel van de releases aan om bonussen te kopen. Spelers genieten van deze mogelijkheid en ontwikkelaars voldoen maar wat graag aan de vraag naar dit soort slots.
Wij zijn echter van mening dat het kopen van bonussen voor een veelvoud van de inzet, zonder garantie om ook maar in de buurt te komen van de prijs betaald voor het activeren van de bonus, een verslavende invloed kan hebben. Spelers komen in een alles of niets modus en kunnen de ene bonus na de andere bonus kopen.
We zouden graag zien dat een van de 3 altijd maximaal scorende factoren vervangen wordt door:
Geen bonus buy |
Single bonus buy |
Multiple bonus buy |
|
Score |
0 |
5 |
10 |
Het verschil tussen single en multiple bonus buy is het aanbod. Kan er slechts een enkele bonus gekocht worden, of heeft de speler keuze uit meerdere bonussen.
Jackpot (max win) gerelateerd naar inzet
Bij de factor Jackpot hebben we ook zo onze bedenkingen. Natuurlijk is een jackpot een aanlokkelijk iets, maar vaak zijn deze jackpots een “x” aantal keren de inzet. Een jackpot van € 100.000 die 1.000x de inzet van €100 is, is o.i. even gevaarlijk als een jackpot van € 10.000 die men kan winnen met een inzet van € 10. Beide betalen 1.000x de inzet uit als jackpot. Zo zou de jackpot dan ook gewogen moeten worden en niet als maximaal geldelijk bedrag.
geen |
Tot 100x inzet | 100-250x inzet | 250-1.000x inzet | 1.000-5.000x inzet | 5.000-10.000x inzet | 10.000-25.000x inzet |
>25.000x inzet |
|
Score |
0 |
1,25 | 2,5 | 4 | 6 | 7,5 | 8,75 |
10 |
Volatiliteit
Het is uiterst vreemd dat alle online casino spelleveranciers bij hun productspecificatie een uitspraak doen over volatiliteit, maar de Asterig methode hier totaal aan voorbij gaat. Volatiliteit is ons inziens een van de factoren met een grote invloed op het verslavingskarakter van een kansspel. De meeste leveranciers hanteren een systeem met 5 sterren, we zouden deze score graag overnemen.
|
Zeer lage volatiliteit | Lage volatiliteit | Gemiddelde volatiliteit | Hoge volatiliteit |
Zeer hoge volatiliteit |
Score |
2 |
4 | 6 | 8 |
10 |
Voorbeeld
Werk aan de winkel dus! We zullen tot slot nog een snelle analyse maken van 3 verschillende spellen: Grand Slam Casino, Lightning Roulette en Punk Toilet, met de door ons geïntroduceerde factoren, scores en wegingen.
Grand Slam Casino |
Lightning Roulette |
Punk Toilet |
|
Frequentie |
10 |
7,5 |
10 |
Spelen zonder stop |
10 |
10 |
10 |
Speel- en inzetmogelijkheden |
5 |
10 |
5 |
Vrije keuze inzet |
10 | 10 |
10 |
Productontwerp |
10 |
10 |
10 |
Near win |
5 |
5 |
5 |
Bonus buy |
0 |
0 |
10 |
Jackpot / max win |
2,5 |
4 |
10 |
Volatiliteit |
4 | 8 |
10 |
Weging en score
|
Grand Slam Casino | Lightning Roulette |
Punk Toilet |
||||||
Score |
Weging | Totaal | Score | Weging | Totaal | Score | Weging |
Totaal |
|
Frequentie |
10 | 8 | 80 | 7,5 | 8 | 60 | 10 | 8 |
80 |
Spelen zonder stop |
10 |
8 | 80 | 10 | 8 | 80 | 10 | 8 |
80 |
Speel- en inzetmogelijkheden |
5 | 6 | 30 | 10 | 6 | 60 | 5 | 6 |
30 |
Vrije keuze inzet |
10 | 6 | 60 | 10 | 6 | 60 | 10 | 6 |
60 |
Productontwerp |
10 |
4 | 40 | 10 | 4 | 40 | 10 | 4 |
40 |
Near win |
5 |
6 | 30 | 5 | 6 | 30 | 5 | 6 |
30 |
Bonus buy |
0 |
7 | 0 | 0 | 7 | 0 | 10 | 7 |
70 |
Jackpot / max win |
2,5 |
7 | 17,5 | 4 | 7 | 28 | 8,75 | 7 |
70 |
Volatiliteit |
4 |
8 | 32 | 8 | 8 | 64 | 10 | 8 |
80 |
369,5 |
422 |
540 |
Als we de Asterig verdeling nog even aanhouden, dan zien we op basis van onderstaande tabel de volgende verdeling:
Resultaat |
Risico |
1-124 |
Zeer laag |
125-248 |
Laag |
249-372 |
Gemiddeld |
373-496 |
Hoog |
497-620 | Zeer hoog |
- Grand Slam Casino = 369,5 = gemiddeld risico
- Lightning Roulette = 422 = hoog risico
- Punk Toilet = 540 = zeer hoog risico
Op deze manier is het voor een speler veel duidelijker om de verschillen in het online casino aanbod te beoordelen op verslavingsrisico. De speler vertellen dat alle online casino spellen een hoog risico hebben, voegt niets toe en biedt geen bewuste keuze voor een lager of hoger risico, op het moment dat de keuze om te spelen al gemaakt is!
Conclusie
De Asterig methode om de verslavingspreventie van online casino spellen te evalueren schiet duidelijk te kort. Een aantal factoren dienen vervangen te worden, om spelers een bewustere keuze te kunnen bieden om te kiezen voor het risico-profiel wat bij hen past. De huidige methode profileert nagenoeg alle online casino spellen als spellen met een zeer hoog risico-profiel, hetgeen geen doel dient. Uiteraard staan wij open om hierover te sparren met de KSA (kansspelautoriteit)
Wil je meer online casino nieuws of tips over sportweddenschappen? Weten waar je de leukste casino bonus ontvangt, of welk casino spel nu echt HOT is? Volg ons dan op Facebook