Online casino een bedreiging of juist aanvulling voor landbased casino’s?
Het blijft een lastig scenario, nog steeds zijn er veel landbased casino’s zonder online casino. Zijn online casino’s een bedreiging of juist een aanvulling voor landbased casino’s?
Het eerste landbased casino is in 1976 legaal geworden, terwijl het eerste online casino pas sinds 1 oktober 2021 open is. Het eerste landbased casino in Nederland is van Holland Casino en werd geopend in Zandvoort, een locatie die nu heel ergens anders bekend om is (#1 Max verstappen).
Nu, enkele maanden nadat het online casino landschap legaal is geworden, is er uiteraard veel veranderd. Landbased casino’s zoals Jack’s Casino, Fair Play Holland Casino en Casino City hebben gekozen om ook online casino te exploiteren. Maar hoe zit het met de overige landbased casino’s? Is het verstandig om nu nog een online casino te openen als landbased casino? Moet je willen concurreren tegen het grote gros en wederom weer tegen een overheidsinstantie (Holland Casino)?
Waarom een online casino een toevoeging is
Het grootste voordeel voor een online casino speler is uiteraard dat het 24/7 bereikbaar en open is. Er zijn geen sluitingstijden. Dit is natuurlijk voor de fervente gokker een enorme pluspunt. Ruim 13,5% van alle Nederlanders werkt namelijk in ploegendienst. 1,2 miljoen Nederlanders hebben volgens het CBS in 2020 aan nachtwerk gedaan. Het is dan erg vervelend als je even voor ontspanning naar het casino wil gaan, maar dat het niet kan. Een online casino biedt hier een geweldig alternatief voor de nachtwerkers.
Marketing
Marketing voeren is als online casino ook een stuk doeltreffender. Online casino’s kunnen zeer gerichte segmentaties op doelgroepen uitwerken en hiermee met een veel hogere efficiëntie registraties en conversies bereiken.
Behoud van spelers werkt ook veel effectiever. Online casino’s kunnen de geregistreerde spelers opnieuw benaderen via de vele beschikbare marketing kanalen zoals sociaal media, push notificaties, display advertenties, email en sms. Indien een speler dus symptomen vertoond van een verminderd spelgedrag, verminderd tijdbestek op de website of een verminderde stortingen kan een online casino deze speler via meerdere kanalen gericht overhalen om weer te spelen. Dit verlengt de lifetimevalue van een online casino speler enorm.
Dit betekent niet uit dat landbased casino’s geen marketing mogelijkheden heeft, integendeel. Uiteraard is branding in openbare ruimtes zoals bushokjes, ledboarding bij voetbalwedstrijden, of grote reclame borden langs de autowegen voor zowel het online casino als het landbased casino een mogelijkheid om meer naamsbekendheid te creëren. Dit blijft zeer belangrijk, vooral bij het openen van een nieuwe markt, maar de doeltreffendheid en retentie mogelijkheden liggen bij een online casino vele malen hoger.
Intensiteit
Qua werkzaamheden is een landbased casino veel intensiever. Een online casino kun je al opereren met een kleiner team van medewerkers waarbij je bijvoorbeeld de marketing uitbesteed aan een marketing agency. Op de langere termijn wil je echter deze specialismes ook “in-house” hebben. Zodanig behouden je werknemers de kennis, know-how en ervaringen zonder een derde partij die mogelijk meerdere casino’s bedient. Bij een landbased casino ligt de nadruk m.n. op hospitality en wil het personeel vooral de speler behouden door eten, drinken en entertainment aan te bieden. Dat is iets waarin een online casino niet hoeft te voorzien.
Uiteraad hebben zowel landbased als online casino’s beide een zorgplicht die ook tijd en FTE’s absorbeert.
Is een online casino dus een goede aanvulling op een landbased casino of wordt het vooral gezien als een concurrent?
In landen zoals Spanje, Zweden en België zijn er jaarverslagen gepubliceerd door de desbetreffende kansspelautoriteiten dat landbased casino’s op langer termijn vooral inleveren. Het is zeer belangrijk om mee te gaan met de tijd. Online casino’s zijn voor de nieuwe doelgroepen vele malen interessanter dan de landbased casino’s, vooral omdat de online casino’s op elk moment van de dag op telefoon en tablets bereikbaar zijn.
Online casino een bedreiging of juist aanvulling voor landbased casino’s?
Een landbased casino met een goede visie op de toekomst en wilskracht om mee te gaan met de moderne tijd zal er zeker voor kiezen om een online casino site te exploiteren als versterking van de landbased activiteiten.
Clicks and Bricks
Tot slot versterkt het hebben van landbased presence ook nog eens een keer het online casino. We noemen dat het steen door de ruit principe of clicks-and-bricks principe.
“Het is een kwestie van vertrouwen, zegt Coolblue-oprichter Pieter Zwart daar over: hij noemt dat het “steen-in-de-ruit”-principe, dat ervan uitgaat dat klanten sneller zullen kopen als ze bij problemen een steen door de ruit kunnen komen gooien – anders dan bij een smoelloze webshop.”
Wil je meer online casino nieuws of tips over sportweddenschappen? Weten waar je de leukste casino bonus ontvangt, of welk casino spel nu echt HOT is? Volg ons dan ook op Facebook