Marketingdeskundige Woerts: ‘Verbod gokreclames kost betaald voetbal 20 tot 30 miljoen per jaar, vanaf 2025’
Verbod gokreclames kost betaald voetbal 20 tot 30 miljoen per jaar: ‘Een korte, maar heftige liefde die in 2025 voorbijgaat’. Zo noemt marketingdeskundige Chris Woerts de sponsorovereenkomsten die verschillende gokbedrijven sloten met clubs in het betaald voetbal, waaronder MVV, Fortuna Sittard en VVV.
Door bemoeienis van de overheid is een reclame-uiting van dat soort bedrijven vanaf 1 januari 2025 op shirts niet meer toegestaan. Dat gaat het betaald voetbal jaarlijks zo’n 20 tot 30 miljoen euro kosten.
Alle clubs getroffen
Bijna alle clubs worden door de maatregel getroffen. Alleen Roda JC en FC Dordrecht hebben geen overeenkomst met een gokbedrijf. Bij AZ is een gokbedrijf hoofdsponsor. Ajax loopt met Unibet op de rug. Tien clubs, waaronder Feyenoord en PSV, hebben het logo van TOTO op de mouw. Dat mag straks allemaal niet meer.
Onverbiddelijk besluit
Volgens Woerts is het besluit onverbiddelijk. „Nederland heeft in tegenstelling tot andere landen jaren gewacht met het openen van de markt voor gokbedrijven. Op 1 oktober 2021 was het zover. Drie jaar later is het alweer voorbij, terwijl concurrerende clubs in het buitenland wel inkomsten van gokbedrijven hebben. Het is een rare situatie dat de overheid er na zeven maanden alweer mee stopt”, zegt Woerts, die het ‘symboolpolitiek’ noemt.
Een aantal politici legde de afgelopen maanden een relatie tussen de toename van het aantal gokverslaafden en de reclame die zogenaamde rolmodellen daarvoor maakten. Dat leidde er al toe dat bijvoorbeeld Wesley Sneijder en Dick Advocaat niet langer als Koning TOTO in spots op tv te zien zijn. Vanaf 1 januari 2024 mogen gokbedrijven niet langer als sponsors optreden bij programma’s en evenementen. Uitbannen van sponsoring van sportlocaties en op shirts is een jaar later de laatste stap.
Overheid naïef
Woerts vindt dat de overheid niet helemaal vrijuit gaat. „Het is naïef dat de overheid vergunningen ging verstrekken, maar er geen rekening mee hield dat er massaal reclame gemaakt zou worden door de gokbedrijven”, zegt hij over de markt waarop een veertigtal bedrijven actief is. Maar Woerts vindt ook dat de Eredivisie CV, de Nederlandse Sport Federatie en de KNVB de hand in eigen boezem moeten steken. „Die hadden kunnen voorzien dat er veel behoefte zou gaan bestaan aan reclame en zelf de spelregels kunnen bepalen.”
De Algemene Maatregel Bestuur over de gokreclames, die op een flinke steun in de Tweede Kamer kan rekenen, werd op 29 juni afgekondigd. In diezelfde maand sloot Ajax een overeenkomst met Unibet, die tot 2026 loopt en waarmee een bedrag van 12 miljoen euro gemoeid is. AZ presenteerde vorige maand Kansino als shirtsponsor voor de komende vier seizoenen en Fortuna Sittard ging nog snel met BetCity in zee.
Pech onderweg
Volgens advocaat André Brantjes, die kantoor houdt in Amsterdam en specialist is op het gebied van arbeids-, verenigings- en sportrecht, zullen die contracten de einddatum niet halen. „Tot september kunnen partijen nog reageren op de voorgenomen maatregel voor de gokreclames”, zegt Brantjes. „Maar het staat vrijwel vast dat die door het kabinet wordt overgenomen. Gokbedrijven en clubs die een langjarige verbintenis met elkaar hebben afgesloten, kunnen het beste in overleg gaan.”
Brantjes zegt dat er met een overgangsperiode van ruim twee jaar al coulant met het invoeren van de nieuwe maatregel wordt omgegaan. „Clubs hebben tot 2025 de tijd om contracten aan te passen en aan de nieuwe situatie te wennen”, zegt de advocaat. „Als er daarna nog reclame-uitingen van gokbedrijven op shirts te zien zijn, krijgen beide partijen boetes opgelegd. Die zullen zo hoog zijn dat de moeite niet meer loont, nog buiten de reputatieschade die je oploopt.” Verbod gokreclames kost betaald voetbal 20 tot 30 miljoen per jaar
Bron: De Limburger
Tips
Wil je meer online casino nieuws of tips over sportweddenschappen? Weten waar je de leukste casino bonus ontvangt, of welk casino spel nu echt HOT is? Volg ons dan op Facebook