Sponsoring door online casino’s
Sinds de legalisatie van online gokken in Nederland, gaat er geen week voorbij of er is weer een sponsoring rond. De sport vaart er wel bij! Naast de afdracht van de diverse loterijen aan sport op alle niveaus in de samenleving, vullen topclubs hun budget aan met lucratieve sponsorshipdeals.
Voetbal
Op makro niveau zien we dat de competities hun naam verbinden aan bedrijven uit de kansspelindustrie:
- TOTO is hoofdsponsor van de Eredivisie
- Jack’s Casino heeft zijn naam verbonden voor enkele seizoenen verbonden aan de 2e divisie: Jack’s League.
Vervolgens kijken we naar de individuele clubs en zien dat al een groot aantal lucratieve deals heeft mogen afsluiten. TOTO bood de onderstaande clubs een gage aan in ruil voor het TOTO logo op de mouwen van het clubshirt:
- ADO Den Haag
- Feyenoord
- FC Groningen
- FC Twente
- FC Utrecht
- Heerenveen
- PSV Eindhoven
- RKC Waalwijk
- Sparta Rotterdam
- Willem II
Unibet heeft naar het verluid een deal gemaakt met AZ Alkmaar en Ajax Amsterdam. Helaas zit Unibet nog een cooling down periode uit en zal pas vanaf naar verwachting april 2022 mogen prijken op de buik van de 2 eredivisieclubs. Ajax zou voor een dergelijke deal rond de 3mln. euro op jaarbasis incasseren, AZ doet het voor de helft.
Een aantal andere online casino’s (waarvan er een aantal nog op hun vergunning wacht) heeft diverse deals gesloten met eredivisie en eerste divisie clubs voor shirtreclame, boarding en andere uitingen in en rondom het stadion. Denk daarbij ook aan het verstrekken van gratis WiFi in het stadion, waarbij de landingspagina je meteen de mogelijkheid biedt om sportweddenschappen te plaatsen, met jouw team als 1e pop-up.
GGPoker heeft de afgelopen weken een aantal eerste divisie clubs aan zich weten te binden:
- Almere City
- Excelsior
- FC Emmen
- FC Volendam
Schattingen
De schattingen wat er door de (online) casino’s wordt bijgedragen aan voetbal liggen rond de 15mln. Wij denken dat dit bedrag ruimschoots overschreden zal worden als meer partijen hun licentie van de kansspelautoriteit ontvangen hebben. Het seizoen 2021-2022 is een overgangsjaar . Voor de start van het seizoen 2022-2023 zullen alle clubs gesprekken gevoerd hebben met de kansspelaanbieders en kijken hoe ze hun reclame-inkomsten kunnen maximeren. De tassen van de kansspelaanbieders lijken behoorlijk diep.